Kontrola Zarządcza w Muzeum Gdańska
Kontrola zarządcza w Muzeum Gdańska stanowi ogół działa podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Podstawowymi dokumentami dotyczącymi gospodarki finansowej Muzeum są:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, Dz. U. z 2009 r., Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości, Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.
- Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych, Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655 ze zm.
- Zarządzenie Dyrektora MHMG z dnia 28 grudnia 2010 roku w sprawie ustalenia zasad kontroli zarządczej
- Zarządzenie Dyrektora MHMG z dnia 29 października 2012 roku w sprawie zarządzania ryzykiem
Celem kontroli zarządczej w MG jest zapewnienie w szczególności:
a) zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
b) skuteczności i efektywności działania,
c) wiarygodności sprawozdań,
d) ochrony zasobów,
e) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
f) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
g) zarządzania ryzykiem.
Kontrola zarządcza jest wykonywana z uwzględnieniem przestrzegania podstawowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej na podstawie kryteriów:
a) zgodności z prawem,
b) rzetelności,
c) celowości,
d) gospodarności,
e) przejrzystości,
f) jawności w ramach którego Muzeum prowadzi Biuletyn Informacji Publicznej.
Zakres kontroli zarządczej obejmuje wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące gospodarki finansowej:
a) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych,
b) wydatkowanie środków publicznych,
c) zaciąganie zobowiązań angażując środki publiczne.
Kontrola procesów finansowych sprawowana jest poprzez:
a) kontrolę wstępną,
b) kontrolę bieżącą,
c) kontrolę następczą.
Zarządzanie ryzykiem obejmuje:
a) określenie celów i monitorowanie realizacji zadań,
b) identyfikację ryzyka,
c) analizę ryzyka,
d) reakcję na ryzyko i działania zaradcze.
Wyniki kontroli zarządczej oraz ocena służy do:
a) ustalenia, czy nie nastąpiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz innych aktów prawnych i procedur wynikających z przepisów wewnętrznych w zakresie gromadzenia środków, realizacji wydatków i gospodarowania mieniem,
b) wszczęcia postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego w przypadku wystąpienia nieprawidłowości,
c) podjęcia działań w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobiegania powstawaniu ich w przyszłości,
d) doprowadzenia do zgodności postępowania z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa, prawa lokalnego, wewnętrznymi instrukcjami i regulaminami.
W celu identyfikowania, analizowania różnych rodzajów ryzyka oraz wskazań dotyczących reagowania na nie wykorzystuje się raport sporządzany dwa razy w roku:
a) pierwszy – do 31 lipca każdego roku za pierwsze półrocze,
b) drugi – do 28 lutego następującego po roku budżetowym za drugie półrocze.